Možná se budete divit, ale leccos z výbavy náruživého lyžaře nemusí pracovníkům letištního personálu zrovna dvakrát vonět. A to jak obrazně, tak doslova. Obzvláště citliví jsou v tomto ohledu zejména na letištích v Anglii a v Americe. O něco těžší to mají běžkaři, neboť k zaručení kvalitního lyžařského zážitku toho většinou potřebují nepoměrně víc než sjezdaři a snowboardisté. Zkušený běžec nikam rozhodně nevyrazí bez svého wax setu (to se jistě může týkat i sjezdaře), který může při odbavování zavazadel nejednomu zamotat hlavu. Pamatujte, žehlička a sada nezbytných škrabek na odstraňování vosků mohou nezasvěcenému klidně připadat jako kompletní zbrojní arzenál všude přítomné Al Kajdy, nemluvě o chemickém odstraňovači vosků. O tom, že byste si tyto «drobnosti» vzali s sebou na palubu letadla, ani nepřemýšlejte, a raději je:
- dobře očistěte (také zápach po benzinu apod. může být problém!)
- pečlivě zabalte a uskladněte
- mějte připraveno vysvětlení, nejlépe i s letáky či návody popisujícími užívání těchto věcí
- předem informujte dopravce nebo cestovní kancelář, co konkrétně budete přepravovat
Známý je i případ, kdy si osoba odpovědná za odbavení zavazadel nechávala přeložit text na tubě Norského klistru, neboť se jí tato zdála velmi podezřelá. Zní to sice komicky, ale pokud zrovna není po ruce nikdo, kdo by hovořil norsky, a vám kvůli tomu uletí letadlo, smát se asi přestanete. Proto rada zcela zásadní a nadřazená všem ostatním zní: Na letištní personál buďte milí, vždy ochotní vše vysvětlit.
Fixovat, fixovat, fixovat
Přeprava samotných lyží není nic tak neobvyklého, i přesto je ale výhodné věnovat jejich zabalení určitou pozornost. Běžky jsou většinou delší a na poškození citlivější než sjezdovky a snowboard, na druhou stranu jsou lehčí a manipulace s nimi tedy jednodušší. Ať již však přepravujete lyže na sjezd nebo běh, spojte je v každém případě lyžařskými pásky, nebo ještě lépe obyčejnou lepenkou. Jak v případě sjezdovek, tak hlavně u běžek vycpěte oba konce obalu hadry. Během manipulace se zavazadlem se rozhodně nikdo nebude starat o to, zda vaše lyže náhodou nestojí na špičkách. Také hůlky přidělejte lepenkou k lyžím a zamezte tak tomu, aby se cokoliv uvnitř zavazadla volně pohybovalo. Nic rozhodně nezkazíte ani tím, když na závěr celý obal ještě pevně stáhnete řemínky, nebo opět lepenkou.
Časy se mění a také obaly na lyže prodělaly určitý vývoj. Doba plátěných pytlů se šňůrkou na jednom konci už je naštěstí pryč, a pokud takový ještě máte doma, je na čase zainvestovat do nového.v Ten by měl být v první řadě dostatečně široký, to znamená tak, aby se v pohodě zapnul i přes vázání s vysokou carvingovou deskou. Většinou bývá alespoň částečně polstrovaný a k jeho zapnutí slouží zip (klidně dva) po celé délce obalu. Na jednom konci někdy mívá kolečka, což oceníte při dlouhých přechodech po letištních halách. V Čechách zatím málo vídaným řešením jsou tak zvané hardshells, tedy tvrdé obaly. Jsou drahé a vyplatí se, vozíte-li pravidelně více párů hodně drahých (třeba závodních) lyží, ovšem poskytují daleko větší úroveň jejich ochrany a také se s nimi lépe manipuluje (mají kolečka). Pokud za lyžováním vyrážíte také do zámoří, pak vás asi bude zajímat následující informace: Hardshells jsou v Kanadě a v Americe poměrně běžnou záležitostí, a tak některé letecké společnosti poskytují náhradu za přepravou poškozené lyže jen v případě, že je přepravujete právě v takovém pevném obalu.
Zaklínadlo jménem hmotnost
Kilogramy «nad limit» jsou všeobecně známým problémem osobní letecké přepravy a přeprava lyží není v tomto ohledu výjimkou. Je proto nezbytné se na podmínky přepravy zavazadel informovat, a to u každé letecké společnosti zvlášť. Podmínky se totiž mohou poměrně výrazně lišit. Pokud bychom měli požadavky leteckých společností kategorizovat, záleží především na tom, zda využijete k dopravě na hory klasické či nízkonákladové (tzv. low-cost) aerolinie. Zatímco v případě přepravy tradičními leteckými společnostmi je jeden pár zavazadel většinou zdarma (alespoň do výše váhového limitu pro vaši letenku), nízkonákladové společnosti si za přepravu lyží účtují doplatky.
Jeden pár lyží vyjde na zhruba 600 korun a u některých dopravců (např. Smart Wings) přepravují podobně rozměrná zavazadla jen na tzv. «Limited Release», tedy na plnou odpovědnost majitele za zpoždění, poškození nebo i ztrátu zavazadel. V každém případě pak platí, že přítomnost lyží v letadle je nutné letecké společnosti nahlásit minimálně 24 hodin před odletem, aby s podobně rozměrným zavazadlem bylo počítáno již před vaším příchodem na letiště.